Nu:Tekt NTS-2 - Bygg ditt eget oscilloskop
NTS-2 er et 4-kanals oscilloskop som viser både kontrollspenning (CV) og lydsignaler. Den har også en fleksibel bølgeformgenerator, en spektrumanalysator og en tunerfunksjon.
Uansett hvilket nivå av teknisk kunnskap du er på, har du her et pålitelig verktøy for presise referanser til musikken du lager.
Nu:tekt - DIY
Nu:tekt er en serie produkter i et kompakt format med DIY-tankegang, de er rett og slett byggesett hvor du monterer instrumentet ditt selv på en enkel måte. Monteringsanvisningen er oversiktlig, monteringen er enkel, nødvendig verktøy medfølger og ingen lodding er nødvendig. En morsom og kreativ måte å lage et instrument til å lage musikk med.
Et studio-must
NTS-2-settet er kompakt og enkelt å montere (*), men ikke la størrelsen lure deg – det gir deg skikkelig kraft. NTS-2 er et oscilloskop, tuner, FFT og spektrumanalysator som er nøyaktig, intuitiv og utrolig nyttig. Men det er ikke alt – ved å bruke dens doble stereo IN, doble stereo THRU/OUT og to separate OUTPUT-er, kan du koble den til synth-riggen din og bruke dens doble bølgeformgeneratorer for å gi deg selv et ekstra par oscillatorer eller LFO-er. Det er det ideelle verktøyet for alle synthelskere og modulære brukere – fra nybegynnere til profesjonelle.
(*) Ingen lodding nødvendig, monteringsprosessen krever mindre enn 20 minutter
Den beste følgesvennen for synth-elever
Selv om synthesizere først og fremst er musikkinstrumenter, er det enklere og mer intuitivt å lære om dem hvis vi kan bruke øynene til å supplere ørene. Å studere bølgeformer, frekvens- og tidsforhold, lydsignaler og kontrollspenninger blir tydelige og umiddelbare hvis vi kan se hvordan de endrer seg og samhandler, ikke bare lytter til hva de gjør. Å se disse signalene bli levende i full farge mens vi lapper og justerer, gir læringsprosessen vår et enormt løft.
Oscilloskopet, et verktøy for å visualisere signaler og spenninger, har eksistert i mange år - men som vitenskapelige instrumenter virker de kanskje ikke som noe en musiker lett kan bruke. Ikke lenger – for første gang er et oscilloskop designet med musikeren i tankene. NTS-2s grensesnitt er enkelt, rent og lett å bruke; i stedet for å vri på knotter og prøve å forstå obskure parametere, kan du se på signalene dine og forstå dem i løpet av sekunder. På den måten kan ditt kunstneriske fokus forbli der det hører hjemme: på å lage musikken din.
Et nyttig verktøysett for musikere
NTS-2 inkluderer en rekke nyttige studiofunksjoner, alt i en elegant pakke i lommestørrelse som du kan ta med deg hvor som helst..
4 KANALS OSCILLOSKOP
Med de doble stereoinngangene kan du studere opptil fire signaler samtidig, og enkelt sammenligne og overlappe dem. En rekke visningsmoduser lar deg se dataene dine i farger, en stor fordel i forhold til de gamle oscilloskopene du har sett i science fiction-filmer. Brukergrensesnittet er tydelig og raskt, takket være dedikerte menyknapper og klikkbare kodeknapp, og dens 240 x 320 piksler 2,8" farge-LCD er en fryd å se på.
NTS-2 har til og med en kraftig Lissajous-modus - åpner døren til kreativitet og gjør det mulig å visualisere allment tilgjengelig oscilloskopkunst, for ekstra moro med enheten din.
FFT / SPECTRUM ANALYZER
For ytterligere å dykke inn i og analysere et hvilket som helst signal, kommer NTS-2 også med en dedikert FFT (Fast Fourier Transform)-modus med en sanntids Spectrum Analyzer. Disse praktiske verktøyene har alltid vært utenfor rekkevidde for synthmusikeren fordi de enten krevde dyr maskinvare eller en datamaskin i nærheten. Nå kan du bære dem i lommen.
DOBBEL BØLGEFORM-GENERATOR
Men NTS-2 er mye mer enn bare et oscilloskop. Den fleksible Wave Generator-modusen har 2 oscillatorer med dedikerte utganger, slik at du kan teste synth-riggen din eller bare være kreativ. Hver oscillator kan lage en rekke bølgeformer – sinus, firkant, trekant, sagtann, puls og støy – hvis form og fase kan justeres for å passe til mange bruksområder.
Disse lydene kan brukes i lydområdet eller som kontrollspenningskilder, og de kan stilles inn til å sykle kontinuerlig eller fungere som engangsimpulser; det betyr at du kan gjøre dem om til LFOer, envelopes, triggere og styrespenningsgeneratorer, så vel som lydkilder. Ved å koble NTS-2 til en hvilken som helst patch-bar synthesizer utvides kraften umiddelbart på nyttige måter, noe som gjør den til en analog synthspillers drømmeverktøy.
TUNER
Og selvfølgelig, fra KORG, ville dette multifunksjonelle verktøysettet ikke vært komplett uten en presis og brukervennlig tuner med flere visningsmoduser.
Ved å kunne motta og overvåke opptil 4 inngangssignaler samtidig, er NTS-2 drømmeverktøyet til en analog synthspiller.
Tilkobling og brukervennlighet
NTS-2 tilbyr mange måter å koble til studioet ditt på, til tross for det lille fotavtrykket. I tillegg til funksjonene for 4-kanals inngang og doble bølgeformutganger, lar dens doble stereo THRU/OUT-porter deg la den kobles til systemet ditt. Det er mye lettere å forstå hva du gjør hvis du kan se signalene og bruke dem samtidig, i stedet for hele tiden å koble til og fra kabler. Denne hendige funksjonen lar deg opprettholde signalflyten til enhver tid – selv når NTS-2 er slått av.
Når vi snakker om strøm, maksimerer NTS-2 bærbarhet og fleksibilitet ved å bruke enten batterier eller en USB-C-strømforsyning, avhengig av dine behov.
Nu:Tekt DIY-moro
Som med andre Nu:Tekt-produkter er NTS-2 et DIY (Do It Yourself)-sett som er ekstremt enkelt og raskt å montere.
Viktig varsel:
- NTS-2-oscilloskopsettet er et frittstående sett og inkluderer ikke "PATCH & TWEAK with KORG"-boken, og heller ikke de eksklusive sidepanelene og klistremerkene som var inkludert i pakken.
- Boken "PATCH & TWEAK with KORG" alene (*) er lett tilgjengelig for kjøp på www.bjooks.com og fra forhandlere internasjonalt
Spesifikasjoner:
- Mål: 12,9 x 7,8x 3,9 cm
- Vekt: 130g (ikke inkludert batterier)
- Strøm USB type-C (2.0, 500mA maks) eller 2x AAA-batterier (ca. 2 timers driftstid)
- Inngang: 3,5 mm Stereo x2, ±10V maks
- Gjennomgang: 3,5 mm Stereo x2
- Utgang: 3,5 mm Mono x2, ±5V maks
Oscilloscope
- Visningsmoduser: Enkelt, Stereo (Input1L-INPUT1R, Input1L - Input2L, Input2L - Input2R), 4ch、XY(Lissajous, 2ch)
- Vertikal: 10mV~5V/div, AC/DC MODUS kan byttes
- Horisontal: 50us~1s/div
- Trigger: Auto, Rise, Fall, Single(rise), Single(fall)
- FFT (Spectrum Analyzer)
- Inngang: mono (1L, 1R, 2L, 2R)
- Frekvens 20Hz~20kHz
Funksjonsgenerator
- Bølgetype: sine, square, triangle, saw, noise, pulse, envelope
- Frekvens: 1Hz~10kHz, Hz/NOTE-modus kan byttes, [1ms~10s,sec/BPM byttes (puls, envelope-modus)]
- Utgangsnivå: 10Vpp maks, V/dB-modus kan byttes
Tuner
- Visningsmodus: Nål, Måler
- Inngang: Mono, Stereo (Input1L-Input1R, Input1L-Input2L)
- Kalibrering: 410-480Hz
KORG - Innovasjon siden 60-tallet
Korg ble grunnlagt i Japan på begynnelsen av 60-tallet av Tsutomu Katoh og hans kollega Tadashi Osanai. Selskapet het opprinnelig Keio Electronic Laboratories og flyttet inn i sine første lokaler i 1962. Navnet Keio ble valgt fordi det inneholdt initialene til begge grunnleggernes etternavn. Det var også navnet på jernbanelinjen som gikk rett utenfor vinduet til verkstedet deres. I 1963 ble Katoh og Osanais første verk, Doncamatic DA-20, introdusert, en elektrisk rytmeboks basert på et system med roterende disker. DA-20 ble fulgt av DA-11, en helelektronisk DoncaMatic-modell.
Et par år senere ble Katoh kontaktet av Fumio Mieda, en ingeniør som ønsket å bygge en ny type orgel. I motsetning til de fleste orgler på den tiden, var Miedas versjon programmerbar. Selv om han selv brukte ordet orgel, hadde Mieda i praksis konstruert en synthesizer. Femti eksemplarer ble produsert og solgt under det nye navnet Korg som var en sammentrekning av navnet Keio og Organ (som du vet engelsk for orgel).
I løpet av 70-tallet utviklet Korg en rekke synthesizer-modeller som Mini Korg, PE-1000 Polyphonic Ensamble og MS-20. Selskapet begrenset seg ikke bare til ulike synthesizere. I 1975 lanserte de verdens første tuning-enhet i lommeformat, WT-10, et produkt som siden har fått utallige tilhengere.
I 1981 kom PolySix, en synthesizer unik ved at den var både programmerbar, polyfonisk og (kanskje viktigst) så billig at stort sett alle hadde råd til en. Et annet stort utviklingssteg ble tatt i 1988 med Korg M1, en synthesizer som inneholdt realistiske sample-baserte lyder, trommemaskin, sequencer og digital effektenhet, alt kombinert i ett instrument – verdens første arbeidsstasjon, kort sagt.